måndag, augusti 03, 2015

Kärleksmums utan ägg


Wow, wow, wow! Just den här saftiga, luftiga kakan har jag länge letar efter. Att baka mjuka kakor UTAN ägg är svårt. Men den här kakan bara blev sååååå god!! Jag brukar halvera receptet och grädda kakan i en mindre form, på så sätt får jag höga bitar. Ha koll på gräddningstiden bara! 

150 g smör
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 msk siktad kakao
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 dl mjölk

Glasyr 

75 g smör
2 msk kallt kaffe
1 msk siktad kakao
2 tsk vaniljsocker
3 dl florsocker

Smält smöret, låt svalna medan du mäter upp de torra ingredienserna i en skål. Sikta kakaon så att det inte blir några klumpar. Blanda ner mjölken i smöret och häll ner i de torra ingredienserna. Rör försiktigt ihop till en jämn smet. Smöra och bröa en form, 20×30 cm. Grädda i 175 grader i ... oj, jag minns inte. Men minst 30 min?! Kolla med sticka, kakan ska inte vara kladdig. 

Glasyren hälls över den varma kakan, gör den medan kakan är i ugnen. Smält smöret i en kastrull och blanda sedan i övriga ingredienser under omrörning och bred glasyren över kakan. Strö på rikligt med kokos och skär kakan i 20 bitar.

6 kommentarer:

Nicole sa...

Jätte bra recept! Första gången jag har lyckats med att baka kärleksmums utan några problem. Jag hade dessutom 1 dl mjölk bara, så jag fyllde den andra dl med rismjölk, och det blev jätte bra ändå :-)

Unknown sa...

Mycket gott! Blev en riktig "hit" här på fikan. Lade i extra kakao för mer chokladig smak!

Anonym sa...

Kakan blev helt perfekt!!! Jag har aldrig gjort så goda kärleksmums (även med ägg). Lade till 2 msk linfrökross med 6 msk vatten bara för att mjuka upp konsistensen lite extra och det var en hit! Tack för att du delade!

Anonym sa...

Det blev jättegott men tycker alltid att sockerkaka blir så himla smuligt utan ägg. Men annars supergott!

Anonym sa...

Så himla god! Stoppade däremot lite mer kakao en stor hitt!😊

Unknown sa...

Nån som vet hur länge den ska va i ugnen?;)