tisdag, augusti 07, 2012

Mjölkfria småkakor

 Några droppar karamellfärg i degen

 Lite kakao i degen + pärlsocker

 Blandade ner lite havregryn

En klick sylt på

När det bjuds på fika vill jag baka nåt så alla kan smaka. Att baka mjölkfritt är inte alls krångligt, med lite extra eftertanke kan du baka det mesta. Att göra olika kakor med samma deg är smart tycker jag och är riktigt nöjd med dagens resultat!

Idag gjorde jag en klassisk mördeg som jag sedan delade i 4 delar och så gjorde jag de här varianterna. In i ugnen, 200 grader, på samma plåt. Gräddas i ungefär 10 minuter. Låt svalna på plåten. 

50 kakor

200 g mjölkfritt margarin
1 dl socker
4 1/2 -5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker

Hackas/mixas ihop och rullas t ex till längder eller rullas som bollar. Grädda i 200 grader, i mitten, i ca 10 minuter. Kakorna skall precis börjat få färg i kanterna.

Inga kommentarer: