fredag, juli 20, 2012

Randig gräddtårta

 Garnerad med grädde och jordgubbar. Så ska det va!


 Chokladbotten + vanlig tårtbotten. 



I år ville jag vara innovativ och bjuda mina gäster på nåt nytt. Det fick blir en randig gräddtårta. Jag kan  i n t e  vara utan mina jordgubbar så det blev lite nytt, lite gammalt :-)


Jag är inte mycket för söta tårtor så jag fyller helst mina med bär. Oftast mosade jordgubbar med lite uppvispad grädde, det blir fräscht! 


I den här tårtan blev det 2 lager med mosade jordgubbar OCH hallon + 2 lager med vaniljkräm. Ett tips: gör marsankräm och rör ner vispad grädde. Då får du en ljus, len och krämig vaniljkräm. 


Här hittar du receptet på en klassisk tårtbotten och här finns receptet på chokladbotten. Glöm inte att lägga emellan tårtan dagen innan!!


Räkna med ungefär 5 dl bär till fyllningen och runt 3-4 dl kräm, det ska vara "lagom", varken för lite eller för mycket. Till garneringen går det åt 5 dl bär och 6 dl grädde.

1 kommentar:

Emma sa...

Vad roligt att ha både vanlig och chokladbotten i. Tårtan har du gjort fint. Har förresten gjort chokladmuffins här från din sida....blev supergoda. Skriver om det hos mig framöver. Ha det gott /Emma