fredag, juni 15, 2012

Tigerkaka i långpanna

 Klicka/spritsa ut den mörka degen på den ljusa

 Tryck och jämna till med hjälp av händerna (eller t ex en gaffel)

 Det här är en halv sats som jag skar i lagoma små munsbitar : 20 st.
Så på en hel sats får du ut 40 st. Tycker det är bättre att skära mindre
bitar och istället ta 2 st :-)


Fint uppläggningsfat efter min mormor

Klassisk mjuk kaka som här görs i långpanna. Mycket bättre än i rund form, enligt mig. Du kan skära mindre och jämnare bitar och dessutom är den lättare att lyckas med.

Som alltid : in i frysen! Ta fram några minuter innan gästerna kommer ...

Receptet går att halveras. Tänk på att ta en mindre form och ha koll på gräddningstiden!

Receptet är ursprungligen från nån Allerstidning. Jag brukar göra halva satsen och har därför adderat 1 ägg till smeten eftersom jag tycker det blir krångligt att dela på 3 ägg ;-)

ca 20-25 bitar

200 g smör
3 dl socker
4 ägg
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
lite salt
1 dl valfri grädde

smaksättning 1
finrivet skal av 1 apelsin
1 tsk vaniljsocker

smaksättning 2
4 msk kakao

Rör rumsvarmt smör och socker poröst med t ex en slev. Byt till slickepott (tycker jag är lättast)och tillsätt ett ägg i taget, rör till en smidig smet (den kan se grynig ut men det gör inget). Sikta ner mjöl och bakpulver och tillsätt salt och grädde. Rör försiktigt så allt blandar sig. Smaksätt 2/3 av smeten med apelsinskal och vaniljsocker och den sista 1/3 av smeten med kakao. Smöra och bröa en form (ca 20*30 cm för hel sats). Bred ut den ljusa smeten och spritsa/klicka ner kakaosmeten. Jag klickar ner smeten lite hur som och trycker sedan ner den lite med hjälp av händerna. Grädda längst ner i ugnen, 200 grader, i 20-25 minuter. Skär upp kakan när den svalnat.

Inga kommentarer: