lördag, september 10, 2011

Mörk chokladpannacotta

För att få lite sött smälte jag vit choklad med lite grädde som jag
lät svalna och sedan hällde över den kalla pannacottan. Garnera
gärna med hallon, det bryter härligt mot chokladen.

Ber om ursäkt för bilderna. De togs i sista sekund och jag hann inte rigga med rätt ljus!

Choklad. Finns det någon som inte älskar choklad?

Ikväll kommer mina föräldrar hit på middag. Jag bestämde mig snabbt för att göra en dessert med choklad, men vad? Jag har bjudit dem på vit chokladpannacotta, kladdkaka, chokladmousse, chokladcheesecake ... men så hittade jag det här receptet! Ett snabbt recept med bara 4 ingredienser.

Jag använder Fazer´s 72 % iga, då smakar den mycket choklad men ta vilken sort du vill ha, prova gärna de smaksatta varianterna med t ex hallon och havssalt.

Resultat: Wow, wow, wow! Chokladigt ..krämigt och helt lagom mycket. Det här är redan en favorit, så jäkla snabb att göra men med ett oslagbart resultat!
4 personer

3 dl vispgrädde
100 g mörk choklad
2 msk socker
1 gelatinblad

Lägg gelatinbladet i kallt vatten, i minst 5 minuter. Koka upp socker och grädde. Finhacka chokladen. När grädden kokar, dra den åt sidan och rör ner choladen. Se till så all choklad smälter. Krama ur vätskan ur gelatinbladet och rör ner i chokladblandningen. Jag silar sedan pannacottan för att slippa ev klumpar av gelatinet. Häll upp i 4 portionsglas/skålar. Jag använder raka, ganska breda whiskeyglad. Låt stå kallt i kylskåp i minst 4 timmar. Servera med ex hallon och grädde.

Inga kommentarer: