söndag, maj 29, 2011

Cookies med kakao & kokos

Min kollega Suss har beställt macarones. Hon ville även ha ett äggfritt alternativ som skall tilltala barn. Det fick bli de här goda kakorna. Jag googlade runt och hittade ett grundrecept som jag ändrade lite på. Du kan utesluta kakao om du vill och du kan garnera dem med vad du vill, ex nonstop, strössel, dajmkulor...

Jag tyckte kakorna blev riktigt goda; spröda och med god smak av kakaon och kokosen. Du kan hacka non stopen och ha i, eller blanda ner hela ... eller trycka fast en/flera på kakorna...!

 Chokladdragéerna finns att köpa här

Här har jag blandat ner mini non stop i degen.


40 st

3 dl vetemjöl
1 dl socker
1/2 dl riven kokos

2 msk kakao
1 msk ljus sirap
1 tsk bikarbonat
150 g smör eller margarin

garnering
ex nonstop, strössel eller dajmkulor
 
Hacka samman mjöl, socker, kokos, kakao, sirap, bikarbonat och matfettet, skuret i mindre bitar, gärna i en matberedare, till en deg. Om du vill ha non stop i degen blandar du ner den nu, hel eller hackad (nån deciliter). Forma degen till en rulle, ca 6 cm i diameter, som lindas in i plastfolie. Lägg rullen i kylskåpet i minst 30 minuter. Skär rullen i ca 1/2 cm tjocka skivor som läggs på en bakpappersklädd plåt. Tryck ev på non stop på kakorna. Grädda kakorna mitt i ugnen i 200°, i ca 8 min. 

Inga kommentarer: