tisdag, april 05, 2011

Supersnabbt & supergott GI-bröd

Gå in i köket - 20 minuter senare är brödet klart!
Ingen jäst, inget knådande & inget jäsande!! TOPPEN!!
Det här brödet bakade min mamma & jag säger då det, VILKET bröd. Underbar konsistens & smak, antagligen eftersom det inte innehåller nåt mjöl. Nötterna ger en underbar smak, helt otroligt! Det håller sig saftigt länge eftersom det inte innehåller nåt mjöl. Det här går supersnabbt att göra eftersom du blandar degen, plattar ut den & sen gräddar det! Testa det här, snälla!!! Även fast du inte kör med GI.. det gör inte jag,, Har bakat det här 2 gånger & jag är lyrisk! Skulle kunna äta det här brödet som godis... eller mjuk kaka till kaffet!  Imorgon skall kollegorna få ett smakprov!


 100 g mandlar & 100 g cashewnötter


 Färdigblandat & klart - perfekt!


Mixa nötterna noga i mixer
 
 Såhär skall den färdiga smeten se ut

Platta ut i långpanna till en 1 cm tjock platta



100 g mandel
100 g cashewnötter (naturella, ej saltade)
3 msk rapsolja
1 burk Kesella 10 %
1/2 dl Fibrex (eller boveteflingor)
2 tsk bakpulver
1 ägg
1 msk brödkryddor (finns bland kryddor, i påse)

Garnering
sesamfrön 

Sätt ugnen på 225°. Mal nötterna till fint mjöl. Blanda sedan med bakpulver, Fibrex, olja & brödkryddor. Knäck i ägget & häll ner kesellan, rör runt. Lägg ut smeten på en plåt med bakplåtspapper & platta ut till en platta på 1 cm. Strö över sesamfrön. Grädda mitt i ugnen, i 10 minuter, eller tills brödet fått en gyllene färg. Låt svalna på galler.


Inga kommentarer: