torsdag, april 21, 2011

Chokladcupcakes - grundrecept 1

 Minicupcakes bakade på bakpulver - ger sprickor på ytan.

Bakade på hälften bakpulver och hälften bikarbonat. 
Det ger mörkare och toppigare cupcakes.


Det här receptet har jag klurat på länge. Ändrat, justerat och hållt på. NU är det perfekt! Baka idag och bjud imorgon och i övermorgon... de håller sig otroligt saftiga! Det bästa är att de går snabbt att göra och jag lovar, du kan inte misslyckas!

Vill du få dem extra toppiga byter du ut 1 1/2 tsk av bakpulvret till 1 1/2 tsk bikarbonat, alltså 1 1/2 tsk av varje :-) Bakar du med enbart bakpulver (se bild) får du cupcakes med stora sprickor och större luftbubblor i inkråmet. Byter du ut lite bakpulver mot bikarbonat (se bild) får du cupcakes som är mer glansiga och med en mer slät yta, och med ett inkråm med små luftbubblor.

Baka och frys in ett gäng. Minisar tinar på ca 5 minuter!!

ca 15 medelstora/30 små

125 g smör
1 ägg
2 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1/2 msk vaniljsocker

1 1/4 dl kakao  
50 g mörk choklad (går bra utan)
3 tsk bakpulver (eller 1 1/2 tsk bakp och 1 1/2 tsk bikarb)
en nypa salt

Smält smöret, bryt ner chokladen och rör tills den smält, ställ åt sidan. Blanda samtliga torra ingredienser i en skål. Vispa ner ägget och mjölken i det smälta smöret. Blanda försiktigt samman det med de torra ingredienserna. Rör bara precis så att allt blandat sig med en slickepott. Ställ pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet. Har du hårda, vita pappersformar till minicupcakes behövs ingen plåt. Grädda i 180 grader, i mitten av ugnen, i cirka 11 minuter (mini) eller ca 25 minuter (medelstora), eller tills en sticka kommer ut ren och de fått fin färg. Ta upp dem ur plåten och ställ dem att svalna på ett galler.  
 

4 kommentarer:

Viola sa...

Gud vad gott det ser ut!! :D
En sak jag undrar; Var har du köpt muffinsformarna? Jag har letat överallt känns det som, men jag hittar inte sånna formar! :o
Kram/ Viola

Sara sa...

Hej, va kul att du besöker mig!
Formarna har jag köpt på www.klarafardiga.com :-)

/Sara

... sa...

Hej, toppen recept! Lånar det till min blogg, skriver självklart en länkt till din blogg. hoppas det är okej. :D

Sara sa...

Hej, va kul att du gillar receptet! Klart du får länka till mig :-)

Kram Sara